Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / ”Det är dyra artiklar så det ä…

”Det är dyra artiklar så det är bra att vi kan laga dem här”

Hoppa till nyhetslistan

Efter användning i Vidsel skickas målroboten till flygplansverkstaden i Luleå för reparation.

På FMV:s flygplansverkstad i Luleå reparerar man målrobotar som används vid övningar på FMV:s provplats i Vidsel. Det innebär stora besparingar i både tid och pengar.

– Om de hade skickat den till USA, som de skulle kunna göra, så hade skadade detaljer slängts och ersatts med nya. Då blir det en förbrukningsvara och vi har inte den filosofin. Vi reparerar istället, säger Göran Lundström, certifierad kompositreparatör vid flygplansverkstaden i Luleå.

Målroboten skjuts upp i luften.  Målrobotarna fungerar så att de skjuts upp i luften där de kan bogsera ett mål, som kan bekämpas med olika typer av vapen. När måldragaren sedan ska landa, skjuts konen längst bak loss och en fallskärm, som dämpar hastigheten vid landningen, trycks ut.

– Det finns en fångstvajer inuti som skadar kanterna på konen under vägen ned till marken, säger Göran.

Han och kollegan Bo-Erik Nilsson håller på att reparera målrobotens kon, som är gjord av komposit. Reparationen kan ta två till tre dagar, lite beroende på hur skadad den är. Under reparationen tar Bo-Erik och Göran bort skadat material, rengör ytan och ersätter den skadade delen med en tillverkad del.

– Men vi kan också bygga upp den skadade ytan med väv tills vi kommer upp till rätt nivå, säger Göran.

Att bygga upp en skadad del med komposit är komplicerat. I kolfiberväven finns det en vävriktning och när man sedan gör en laglapp så ändras riktning på väven för varje lager, enligt en tillverkningsritning eller det specifika underlag man fått.

– Man måste tänka sig för, så att alla lagren blir i rätt riktning. Och när det börjar bli en sådär tio lager, med olika riktning på alla, måste man tänka sig för både en och två gånger. Det gäller också att hela tiden veta var mitten på skadan är, så att det blir rätt överlappning, säger Bo-Erik.

Kompositen härdasKompositen härdas. När alla lager är på plats ska all luft och överflödigt epoxi, som är en härdplast, sugas ut och kompositen härdas med värme. En procedur som kan ta åtta timmar totalt, uppvärmning och avkylning inräknat. När det är klart slipar de ytan så att den blir som önskad.

Certifierad kompositreparatör

För att få göra kompositreparationer krävs det dels att reparatören är certifierad, dels att man enligt reparationsunderlaget får lov att göra den aktuella reparationen. Bo-Erik är certifierad för kompositreparationer av luftfartyg på nivå 2, vilket är den högsta verkstadsnivån.

Konen Bo-Erik och Göran lagar nu har de lagat förut och den kommer att användas igen.

– Det är dyra grejer, som tar lång tid att få ersatta, så det är en stor fördel att vi kan laga dem här, säger Bo-Erik.

De båda reparatörerna trivs bra med sitt jobb

Bo-Erik Nilsson och Göran Lundström i kompositverkstaden. Bo-Erik Nilsson och Göran Lundström i kompositverkstaden. – Det är kul. Ibland känns det ganska komplicerat, men sen när man kommit igång ser man att det blir riktigt bra, säger Bo-Erik.

Något som de berättar att även amerikanerna instämde i vid ett besök i Vidsel, då de fick se en målrobot som Bo-Erik och Göran reparerat.

– Enligt uppgift så tyckte jänkarna att den såg bättre ut än en ny, säger Göran.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-06-07 12:49. Uppdaterad: 2017-06-07 13:56. Ansvarig: Visa e-postadress.