FMV - "Det är viktigt att ta reda på begränsningarna"
Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / "Det är viktigt att ta reda på…

"Det är viktigt att ta reda på begränsningarna"

Hoppa till nyhetslistan

Laddar videospelaren

Hjälpinformation

Hoppa till stäng hjälpinformation

Snabbkommandon
Mellanslag: spela/pausa
Pil vänster och pil höger: gå bakåt och framåt 10 sekunder
Ctrl + pil höger/vänster: gå bakåt och framåt 20 sekunder
Pil upp och pil ned: öka eller minska volymen 10 procent åt gången
F: fullskärm
Esc: stäng fullskärm
1-9: hoppa till 10 procent, 20 procent... 90 procent av filmen
M: tyst läge
C och/eller T: slå på/stänga av textning
?: visa lista på dessa snabbkommandon

För ctrl + pil i Safari kan särskilda inställningar behöva göras för att det ska fungera.

Pågående: 00:00:00 / Total tid: 00:00:00
x

Hur fungerar Pansarterrängbil 360 i snö och kyla och hur upplever besättningar och skyttesoldater att det är att jobba i och runt vagnen. Det är vad FMV ska ta reda på.

Anders och MatsVi gör proven i ett vidmakthållandeuppdrag som FMV har. Det säger Mats Andersson och Anders Magnusson, från FMV T&E, som leder proven.

Snökedjorna sitter på alla åtta hjulen när pansarterrängbilen tar sig fram på övningsfältet utanför Arvidsjaur. FMV Test och Evaluering är här tillsammans med Markstridsskolan och två Pansarterrängbil 360 med besättningar. Uppdraget är att prova fordonet i vintermiljö.

– Vi utsätter stridsfordonet för en rad olika prov för att ta reda på hur fordonet kan användas i vintermiljö. Det gör vi genom att testa gränserna för det här hjulfordonet, säger Anders Magnusson, projektledare vid FMV T&E.

I kyla och på både plogad och oplogad väg får stridsfordonet bekänna färg. Här ingår landsvägsmarsch, bromsprov i olika hastigheter med och utan slirskydd, manövrerbarhet i snö, bärgning med mera.

Fakta – inte gissningar

Pansarterrängbil 360 finns idag hos Försvarsmakten. Den används av de motoriserade bataljonerna vid Södra skånska regementet, P 7, och på Livgardet i Stockholm. Men fordonet har inte tidigare använts i norra delen av Sverige.

Bodil BöösBodil Böös, Markstridsskolan, vill veta hur fordonet kan användas i vintermiljö. – Vi vill ta reda på vad vi kan förvänta oss av systemet i kyla och snö. Mycket handlar om att vi måste har mer och annan utrustning med oss och frågor som vart tar snön vägen när den smälter, säger Bodil Böös, systemföreträdare för Försvarsmaktens pansarterrängbilar på Markstridsskolan

– Och vi kan inte bygga någonting på gissningar och antaganden. De prov vi nu gör tillsammans ska helt enkelt ge oss svar på hur fordonet kan användas i den här miljön och vilka begränsningar som finns, säger Bodil Böös.

Människa och maskin

Om den första delen av proven handlar om hur vagnen presterar i vinterklimat handlar den andra delen om hur besättning och skyttesoldater upplever att jobba i vagnen i vintermiljö.

– Vi undersöker hur de tycker att utrustningen fungerar och hur de upplever att det är att utföra sina uppgifter i och i anslutning till fordonet, säger Mats Andersson provledare från FMV:s test- och evalueringsavdelning i Skövde.

– Det här gör vi bland annat under ett stridsdygn med mörkerkörning, övernattning i vagn och när de går in i olika stridsställningar. Och vi gör det genom att intervjua besättningen och soldaterna och att de får svara på en enkät.

Resultatet från proven och stridsdygnet tillsammans med användarsynpunkter kommer FMV att sammanställa i en rapport som kommer att ligga till grund för hur Pansarterrängbil 360 kan användas i vintermiljö.

– Vi har fått svar på våra frågor och det jag kan se innan vi har gjort hela sammanställningen är att användarna i alla fall inte behöver vara rädda för kyla. Vagnen fungerar bra, säger projektledaren Anders Magnusson, FMV Test & Evaluering.

Provkörning med Pansarterrängbil 360   Provkörning med Pansarterrängbil 360

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-02-21 15:38. Uppdaterad: 2018-02-22 13:01. Ansvarig: Visa e-postadress.