Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / FMV levererar friktionsmätbila…

Huvudnavigering:

FMV levererar friktionsmätbilar till Försvarsmakten

Hoppa till nyhetslistan

FMV har anskaffat 14 friktionsmätbilar och tre friktionssläpvagnar till Försvarsmakten. Nu påbörjas leveransen till Försvarsmakten.
– F21 är första förbandet att få sina bilar och i samband med driftsättningen erbjuder vi utbildning och stöd, säger Johan Glas, projektledare FMV.

Johan GlasJohan Glas. Friktionsmätbilarna och friktionssläpvagnen, som har samma funktion som bilarna, används både på civila och militära flygplatser för att mäta friktionen på landningsbanan vid vinterförhållanden.

– Bilarna har ett femte hjul, som fälls ned genom en lucka i bagageutrymmet. När hjulet är nedfällt bromsar föraren försiktigt och mäter då hur mycket hjulet "halkar" i förhållande till de hjul som driver bilen. De värdena rapporteras sedan vidare till det plan som ska landa, så att piloten kan anpassa sig till de förhållanden som råder, säger Johan Glas.

De nya friktionsmätbilarna är byggda på Volvo V90, som modifierats med Volvos godkännande.

I de nya bilarna har man rivit ut passagerarsätet och installerat en dator för manövrering av systemet samt nödvändiga radiosystem.

– Bilarna är väldigt fina och fräscha. Det är stor skillnad mot de tidigare bilarna, som använts sedan 90-talet och nu är väldigt slitna i förarmiljön.

I de nya bilarna har man rivit ut passagerarsätet och installerat en dator för manövrering av systemet samt nödvändiga radiosystem. Dessutom har ett hål sågats upp i bagageutrymmet för att montera in det femte hjulet.

– Det har varit betydligt svårare för påbyggarna att göra dessa förändringar nu jämfört med hur det var på 90-talet, för nu är det så många sensorer som påverkas. Bara att ta bort passagerarstolen utlöste 30 varningar i systemet, säger Johan Glas.

Bilarna har ett femte hjul, som fälls ned genom en lucka i bagageutrymmet.

Förbandsvis driftsättning

Alla friktionsmätbilar och släpvagnar står nu i en depå i Linköping och kommer att levereras och driftsättas förbandsvis. Först ut är nu F21, därefter följer F17, F7, Linköping och Uppsala. I slutet av januari ska alla leveranser vara klara.

– I samband med leveransen håller vi en två dagar lång utbildning för brukare och tekniker. Dessutom kommer vi under dessa dagar att åtgärda ett problem som uppstått med elektromagnetisk strålning, som riskerar att störa utrustningen.

Den elektromagnetiska strålningen kommer från utrustning så som dator, telefon eller sändare.

Bilarna har ett femte hjul, som fälls ned genom en lucka i bagageutrymmet.

– Vi mäter dels vad bilens utrustning ger ifrån sig för strålning och vad den kan störa ut, dels vilken strålning den tar emot och vad som kan störa dess utrustning. Det har då visat sig att om bilen är nära en radar, så kan den påverka utrustningen. Risken, även om den är otroligt liten, är att utrustningen då avger felaktiga värden och det kan bli farligt.

Därför är FMV, Försvarsmakten och leverantören överens om ett åtgärdspaket, som sker i samband med leveransen, där man byter ut komponenter, skärmar, kablage och sensorer.

– Det stärker upp systemet så att det blir tåligare för elektromagnetisk påverkan, säger Johan Glas.

Friktionssläpvagnen har samma funktion som friktionsmätbilen.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-12-20 13:04. Uppdaterad: 2018-12-20 13:23. Ansvarig: Visa e-postadress.