Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / FMV levererar ubåtssimulator t…

Huvudnavigering:

FMV levererar ubåtssimulator till Försvarsmakten

Hoppa till nyhetslistan

Simulatoranläggningen på Sjöstridsskolan i Karlskrona. Foto: Olle Kolb, Sjöstridsskolan Försvarsmakten.

Vid en ceremoni på Karlskrona örlogsvarv levererade FMV nyligen en kompletterande ubåtssimulator, Land Based Training Site, LBTS, till Försvarsmaktens sjöstridsskola i Karlskrona.

Den nya anläggningen speglar konfigurationen på ledningssystemet på de uppgraderade Gotlandsubåtarna, så som den ser ut efter genomförd halvtidsmodifiering, HTM.

– Den nya HTM-delen är uppbyggd parallellt med den befintliga, som har ursprunglig typ Gotland-konfiguration. Båda ubåtskonfigurationerna kan därmed övas oberoende av varandra, säger Hans Egonsson, FMV.

Anläggningen består främst av en spelmotor och en sonarsimulator samt ”skarpa” delsystem, som är identiska med de delsystem som finns inom ledningssystemet ombord på HTM-ubåtarna. Huvudsakliga delsystem är CMS, sonarsystem, navsystem, torpedinterface samt optronik.

– Efter halvtidsmodifieringen ersätter det sistnämnda delsystemet periskopet.  På Sjöstridsskolan finns nu en optronik-sensor monterad på taket, så att en live-bild kan presenteras i övningsanläggningen.

För att få de bästa förutsättningarna för träning i en verklighetstrogen miljö används konsoler, som är likvärdiga med de som finns ombord. LBTS-uppgraderingen kommer till del även att kunna stödja införandet av nästa generations ubåt A26, då många av delsystemen har stora likheter.

– Förutom besättningsträning så ska anläggningen nyttjas som referens och testanläggning vid till exempel felsökning och vidare inför framtida uppgraderingar av ombordsystemen. Det finns även möjlighet att nyttja anläggningens delar som reservdelar och utbytesenheter, om behov skulle uppstå, säger Hans Egonsson.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-12-21 09:00. Uppdaterad: 2018-12-21 09:00. Ansvarig: Visa e-postadress.