Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Uppdraget – hitta brister

Uppdraget – hitta brister

Hoppa till nyhetslistan

Inne i berget är 12-centimeters granater riggade i en provbänk. Ett stridsfordon skulle behöva köra 600 mil för att utsätta granaterna för samma påverkan som här sker på 11 timmar. Per-Ola Stenberg och Odd Sundqvist leder miljöproven.

Hur mycket grejerna tål, det finns det olika sätt att ta reda på. Vid FMV:s provanläggning i Karlsborg utsätter man försvarsmateriel för tuffa tester. Värme och kyla, stötar och utmattning, man klarar det mesta, till och med att krympa tiden.

De kommer ut från bergrummet, chefsprovingenjören Odd Sundqvist och projektledaren Per-Ola Stenberg. De har just riggat ett prov med granatkastarammunition. Det de ska ta reda på är vad som händer med den efter att ha färdats 600 mil i ett stridsfordon. Frågor som på sikt ska besvaras är om den fortfarande är säker att använda och hur funktionen påverkas.

– Det tar bara elva timmar att köra testet i vår provbänk. Det motsvarar 600 mil i ett Stridsfordon 90.

– Det ger oss svar på många frågor. Och genom att upptäcka avvikelser så tidigt som möjligt så går det att justera utan allt för stora kostnader, säger Per-Ola.

Utmattning på kort tid

Inne i bergrummet finns vibratorer med stor effekt som kan leverera de vibrationsnivåer som behövs och ett styrsystem som kör olika provcykler.

Man tror att proven ska gå enligt planen, enligt beräkningarna och datorsimuleringarna, men varje gång händer det alltid något som inte fanns med i beräkningen. Därför är det så viktigt att göra riktiga tester, att mäta, för att verkligen få svart på vitt hur det ligger till. Det säger Per-Ola Stenberg, projektledare inom miljöprovning vid FMV Test & Evaluering. 

Det finns standarder för vibrationer i olika fordon. Bandfordon, exempelvis, har en speciell vibration, dels en grundvibration och dels en vibration från banden som slår igenom som en banddelning beroende på bandplattornas längd. Det ger en speciell smal-bandig vibration.

– Vi mäter acceleration inom hela frekvensspektrat och så lägger vi på en säkerhetsmarginal. Genom att överskrida en viss nivå på utmattningsdosen ett visst antal gånger kan vi få till samma utmattningsdos på kort tid som man får vid mindre doser över lång tid, säger Odd Sundqvist.

Ett led i utvecklingsarbetet

Testet är ett led i utvecklingen av Granatkastarbandvagn 90 som ska vara slutlevererad till Försvarsmakten 2020. Utvecklingen av vagnen, en påbyggnad på Stridsfordon 90, pågår för fullt inom industrin på beställning från FMV.

– Vi har tagit fram en miljöspecifikation utifrån mätningar på vagnen som tillverkaren gjort. Den miljöbehandling som vi utsätter materielen för ska täcka in och mäta så att vi får svar på om vagnen lever upp till detta, säger Odd Sundqvist.

– I grunden handlar det om att hitta balansgången mellan säkerhetsmarginaler och rimliga miljökrav.

När den simulerade miljöbehandlingen är klar väntar röntgen av granaterna och i vissa fall kan det bli fråga om att såga isär granaten och se efter hur det ser ut. Skjutprov är också vanligt, för att se hur den beter sig efter miljöbehandlingen, om funktionen är intakt.

– Under mina 30 år är det i stort sett inget prov som gått rakt igenom utan anmärkning. Det gör att det känns meningsfullt att göra det här, att vara med och tidigt hitta brister som man då kan rätta till innan man har kommit för långt i projektet, säger Per-Ola Stenberg.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-11-06 13:08. Uppdaterad: 2017-11-06 13:29. Ansvarig: Visa e-postadress.