Från arbete med utvecklingen av radarn på Jaktviggen till ansvar för framtidens radarsystem – Björn Jägerström och Conny Carlsson, på FMV, har varit med om att tänja de tekniska gränserna för radarn inom det militära flyget.

Den radar som satt i Jaktviggen när den introducerades 1978 var den första flygande pulsdopplerradarn som serietillverkades i Europa. Den hade utvecklats på Ericsson bland annat av Björn Jägerström och Conny Carlsson, som kom direkt från Chalmers till Ericsson i mitten av 70-talet.
- Vi kom på en hel del smarta lösningar som gick längre än vad man trodde var möjligt, säger Björn Jägerström, och konstaterar att arbetet många gånger tangerade teknikens gränser.
Ökad flexibilitet med programmerbar utrustning
Bland annat lyckades man integrera Amraam-roboten på Viggen utan några modifieringar i hårdvara och utvecklade förmågan att mäta in mål för roboten på långa avstånd. En milstolpe var den första programmerbara utrustningen som gjorde det möjligt att anpassa den mot en förändrad hotbild efterhand som man fick mer erfarenhet.
- Störskydd för radarn var något vi utvecklade, den var programmerad och anpassad för olika störformer, säger Conny Carlsson.
Björn Jägerström konstaterar att ett stort problem på den tiden var att kunna särskilja tätgrupperade mål, som en flygplansformation i rote.
- Vi lyckades lösa upp de här målen och etablera stabila följningar, det var ett riktigt genombrott.
Nära samarbete med piloter
Mycket av arbetet skedde i nära samarbete med piloter, som hade tydliga önskemål om hur de ville ha det. Och det här var något som fungerade mycket bra. Det blev en form där teori möter verkligheten och ur det uppstod det många bra lösningar.
En person som bidrog till att både Björn och Conny satsade på en karriär inom radarteknik var Axel Axelsson, han var radarexpert på FMV och något av flygradarns fader i Sverige. Och även Björn och Conny hamnade så småningom på FMV.
- Vår roll på FMV blev lite av garant för den fortsatta utvecklingen av radarsystemet i JA 37 Viggen. Bland annat att pengarna användes på rätt sätt. Det är ett faktum att utvecklingsprojekt i teknikens framkant är svårt att beställa på fast pris, säger Björn Jägerström.
Nu blickar de framåt
Både Björn och Conny har även varit djupt involverade i utveckling och upphandling av radarsystem till Jas 39 Gripen. Allt från kravspecifikationer och projektstyrning till hur man integrerar radarn med planet och vapensystemen.
- Det har varit ett spännande arbete, men också tufft. Hela tiden gäller det att hitta balansen mellan tekniska prestanda och kostnader. Det är också ett annat sätt att arbeta idag där en viktig del är att hitta andra länder att dela kostnader med.
Och i arbetet med framtidens Gripenflygplan är de båda herrarna i högsta grad med, Conny med ansvar för utvärdering, val och integration av så kallad AESA-radar. Björn tar bland annat hand om sensorstyrning och sensorfusion där det handlar om att från ett flertal olika sensorer få ihop allt till en korrekt omvärldsbild.