FMV Test och Evaluering provar system som FMV upphandlar för att se om de håller vad leverantörerna hävdar. Men enheten spelar även en viktig roll i den fortsatta utvecklingen efter leverans. Som när ett problem med Bärgningsbandvagn 120B behövde åtgärdas.
Den enorma bärgningsbandvagnen står uppställd i verkstadshallen. Solen lyser in genom portarna till FMV Test och Evaluerings lokaler vid markverkstaden i Skövde medan två tekniker från den tyska leverantören Rheinmetal Land System klättrar runt på bärgningsbandvagnen med mätutrustning.
Projektet att bygga om två bärgare med bland annat ett utökat skydd ledde till att de gamla fästena för det lastflak som ska rymma bärgningsutrustning och tillbehörslådor inte stämmer längre.
– Det blir ofta så när man modifierar ett system, det är därför tyskarna är här för att mäta in toleranser för nya fästpunkter, säger Christer Karlgren.
Som projektledare på Test och Evaluering i Skövde är det en av hans huvuduppgifter att samarbeta med FMV:s materielprojekt inom markområdet. Där står han för tekniskt systemkunnande för fordon och annan materiel.
– Här på T&E har vi erfarenhet av hur systemen fungerar och hur de ska användas. Vi är lite av länk mellan de tekniska specifikationerna och användarna. Min roll här idag är att vara sammanhållande för de olika aktörerna i den här aktiviteten, säger Christer Karlgren.
Kunskap och testmöjligheter
Ingående praktisk kunskap om systemen och goda möjligheter att testa utrustningen genom tillgång till personal, verkstad och provområden gör Test och Evaluering till en viktig intern partner till många av FMV:s materielprojekt.
Det intygar även Leopardprogrammets systemingenjör från FMV, Heinez Windahl, som är på plats idag för inmätningen av fästpunkterna.
– Leopardprogrammet har ett väl utvecklat samarbete kring projektstöd och prov med Test och Evaluering här i Skövde. De vidmakthåller även projektets demonstratorer, säger Heinez Windahl.
Några timmar senare och efter mycket samtal mellan tyskarna, Heinez Windahl och Christer Karlgren är det klart.
– Nu kommer de åka hem till Tyskland och sedan återkomma med ett ändringsförlag. Om det behövs, provar vi förslagen för att se om det fungerar innan projektet tar beslut om att införa ändringen, säger Christer Karlgren.
