Idag sjösattes det nya spaningsfartyget som FMV har beställt av Saab Kockums AB. Fartyget ska ersätta HMS Orion 2020.
Fartyget vars uppgifter blir signalspaning och havsövervakning i Östersjön konstrueras av Saab Kockums på uppdrag av FMV.
FMV:s generaldirektör Göran Mårtenson, som höll tal vid sjösättningen, betonade samarbetet och engagemanget hos alla ingående parter som en viktig förutsättning för att projektet ska gå i mål med denna viktiga leverans till det svenska försvaret.
–Det är ett efterlängtat fartyg som vi kommer att leverera till den svenska marinen 2020. Föregångaren har varit i drift i 35 år och behovet av ett nytt spaningsfartyg är stort, säger Göran Mårtensson.
Det nya spaningsfartyget byggs av Saab Kockums underleverantör Nauta Shipyard, Gdynia Polen, som ingår i den polska statliga försvarskoncernen PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa).
Efter att de skeppstekniska systemen är installerade kommer fartyget att levereras till Saab Kockums i Karlskrona för installation och driftsättning av utrustning för signalspaning.
–I jämförelse med HMS Orion, som sjösattes 1984, innebär ersättaren ett stort förmågelyft tekniskt sett och dessutom förbättrad arbets- och boendemiljö ombord, ökad driftsäkerhet och förbättrade EMC-egenskaper, det vill säga hur utrustningen i fartyget påverkar annan kringliggande elektronisk utrustning samt hur känslig utrustningen är för extern elektronisk störning, säger FMV:s projektledare Peter Andersson.
Fakta nytt spaningsfartyg
Fartyget, som är 74 meter långt och 14 meter brett, byggs, sjösätts och testas av Saabs Kockums underleverantör Nauta Shipyards vid det polska varvet Stocznia Wojenna i Gdynia.
Saab Kockums kommer slutföra arbetet med det nya fartyget genom att installera signalspaningsutrustning och ledningssystem i Karlskrona. FMV levererar efter alla tester det färdiga fartyget till Försvarsmakten 2020.