FMV:s flygverkstad i Luleå gör just nu underhåll av ett tjeckiskt JAS Gripen-flygplan. Fram till mars nästa år ska sammanlagt fem tjeckiska plan få tillsyn här.
– Det är inget unikt att Sverige gör underhåll åt andra nationer, men det här är första gången det sker i FMV:s regi, säger Seth Waara, chef flygverkstad Luleå.
Inne i flygplansverkstaden finns det plats för minst sju JAS Gripen samtidigt. Här står det första tjeckiska planet som ska få tillsyn efter 1200 flygtimmar.
– De flyger mer med varje plan i Tjeckien. Det är inte många svenska JAS Gripen som kommit upp i 1200 timmar, säger Mats Tränstad, som leder den dagliga tillsynsverksamheten vid flygplansverkstaden i Luleå.
Planet kom hit i slutet av april, då tjeckisk och svensk personal gjorde en gemensam ankomstbesiktning. Därefter skrev FMV kontrakt och
under åtta till nio veckor ska planet
nu ses över enligt en fastställd plan.
– Förutom tillsyn gör vi också modifieringar. Till exempel ska en antenn flyttas för att få bättre mottagning, landningssystemet ILS modifieras och så gör vi en modifiering av pilotens OBOG, som producerar planets egen syretillförsel, säger Joakim Sköld, en av de flygtekniker som arbetar med det flygplanet.
Avancerad mekanik
Men även utsidan av planet ses över, plåtslagare gör viss skrovmodifiering och bättrar på målning och nötskador. En tekniker går också igenom förarstolen och ser till att den fungerar som den ska.
– Det är avancerad mekanik i stolen. Om piloten behöver lämna planet drar han i en spak som löser ut en krutladdning. Då startar en automatisk kedja av händelser. 2,5 sekunder efter det att piloten dragit i spaken hänger han i sin fallskärm och stolen i en annan, säger Rune Lehman, flygtekniker.
Hög prioritet
Tillsynen på utländska plan är i stort sett densamma som för de svenska.
– Den stora skillnaden är att det är hög prioritet på reservdelar till de tjeckiska planen. En annan skillnad är att den tekniska rapporten måste skrivas på engelska istället för på svenska, säger Mats Tränstad.
När tillsynen är klar testas planen i en speciell testhall. Kraftiga vajrar håller planet på plats och från kontrollrummet får teknikern i cockpit instruktioner av testledaren om vilka värden som ska
läsas av och vilka system som ska gås igenom.
– Vi kollar så att det inte är vibrationer i motorn och går igenom olika nödsystem för att se att de fungerar. Jag kör också motorn rätt igenom, från tomgång till maxeffekt. Det brukar ta fyra sekunder, säger Åsa Boström, flygtekniker.
Lämna över
När de svenska flygteknikerna är klara, är det dags att lämna över planet till tjeckiska flygvapnet.
– Det är rätt mycket formalia runt omkring, bland annat krävs det tillstånd för utländska plan att få flyga i Sverige. De tjeckiska piloterna har 72 timmar på sig att testflyga, säger Mats Tränstad.
Om alla är nöjda flyger tjeckerna hem med ett nyunderhållet Gripenplan och lämnar samtidigt ett annat för tillsyn.
– Vi är glada att FMV:s flygverkstäder har fått förtroendet att göra underhåll av utländska JAS Gripen. Även flygverkstaden i Såtenäs och Ronneby gör tillsyn av utländska plan. Just nu genomför Såtenäs tillsyn på ungerska Gripen, säger Seth Waara.
Fakta
- OBOG – Onboard Oxygen Generator = inbyggd syregenerator
- ILS – Instrument Landing System = system för instrumentlandning