FMV genomförde lufttankningsprov i mörker
FMV har tillsammans med United States Air Force genomfört lufttankningsprov i mörker med JAS39 C/D Gripen mot det amerikanska flygvapnets tankerflygplan Boeing KC135 Stratotanker.
– Att tanka i luften, och dessutom i mörker, kräver erfarenhet och stor koncentration från operatören. Mörkerprovet byggs upp genom att först tanka i dagsljus, för att sedan fortsätta med att tanka i skymning och till sist i mörker, säger Nils Lundqvist, chefsprovingenjör FMV.
Lufttankningsproven genomfördes på F21 i Luleå på uppdrag av Försvarsmakten. Syftet med provet var att validera lufttankningsfunktionen i mörker.
– Verksamheten fungerade mycket bra och vi upplever samarbetet med det amerikanska flygvapnet som mycket positivt, professionellt och effektivt, säger Nils Lundqvist.
Lyfta tidigare restriktioner
JAS39 C/D Gripen är sedan tidigare certifierad mot den amerikanska tankern. Sedan dess har Gripen utrustats med probelampa och målet med nuvarande verksamhet är att lyfta tidigare restriktioner för lufttankning i just mörker.
Certifieringen för mörkertankning skulle ha genomförts i början av 2020 men fick ställas in precis vid avstamp till följd av uppkomna Covid-19 restriktioner. Det var med andra ord en efterlängtad verksamhet som äntligen kunde realiseras.
– Vädret var på vår sida, tack vare det och att allt gick vår väg, så var vi klara före utsatt tid, säger Carolina Dryselius, projektledare FMV.
Godkännande även för exportkunder
Efter genomfört prov ska verksamheten nu sammanställa alla rapporter för att få en godkänd certifiering. Ett godkännande omfattar samtliga Gripenanvändare, även exportkunder Ungern, Tjeckien och Thailand, som är med och delfinansierar verksamheten genom befintliga supportavtal.
Publicerad: 2022-02-18