Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

FMV levererar Helikopter 14 till Försvarsmakten

I månadsskiftet november/december flögs två exemplar av Helikopter 14 hem till Sverige, den ena från Finland och den andra från Frankrike. Detta efter att ha genomgått modifiering för att få full förmåga och utrustningsnivå.

Helikopter 14, som är den svenska benämningen på NH90 från Nato Helicopter Industries, är ett europeiskt samarbetsprojekt och har beställts av flera länder. Foto: NHI

Helikopter 14 är en av världens modernaste helikoptrar för trupptransport, räddningsuppdrag, ytmålspaning och ubåtsjakt. Foto: NHI

Två helikoptrar har flugits hem till Sverige från Finland respektive Frankrike, där de genomgått modifiering för att få full förmåga och utrustningsnivå. Foto: Romain Navarro, Airbus

Helikopter 14 är en av världens modernaste helikoptrar för trupptransport, räddningsuppdrag, ytmålspaning och ubåtsjakt. Försvarsmakten har 18 helikoptrar av modellen, varav elva stycken har genomgått eller ska genomgå uppgraderingar till den slutliga konfigurationen, som ger helikoptrarna full förmåga enligt Försvarsmaktens beställning. Det görs i projektet Retrofit och arbetet sker på plats hos leverantörerna i Frankrike och i Finland. Bland åtgärderna ingår att tillföra ny utrustning, som taktisk radar i samtliga helikoptrar.

Två olika team från projektet har de senaste månaderna jobbat parallellt i Frankrike och Finland med leveranskontroll av två helikoptrar, där specialister från FMV och Försvarsmakten har inspekterat att helikoptrarna är byggda i linje med avtal och att dokumentationen stämmer.

Att driva två parallella leveranskontroller i två länder samtidigt har varit en utmaning för projektet. Det är många som har jobbat hårt för att göra detta möjligt.

– Det tedde sig omöjligt tidigare med två parallella team, men nu har vi faktiskt gjort det. Det är tack vare det utmärkta samarbetet mellan FMV, Försvarsmakten och industrin. Vi har nu bidragit till att stärka förmågan och tillgängligheten ytterligare, vilket känns oerhört viktigt i dagsläget, och vi kan se fram emot ett härligt jullov med välförtjänt vila, säger Lena Matz, FMV, projektledare för Helikopter 14.

Kjell Andersson och Heimo Räsänen, båda FMV, har lett respektive arbetsgrupp i Finland och Frankrike. De instämmer i att leveranserna blivit möjliga genom grundlig och detaljerad planering, men framför allt ett väl sammansvetsat team.

– Samarbetet mellan Nato Helicopter Industries, Försvarsmakten och FMV har varit en fröjd. Och vi hoppas på att det går lika bra nästa år, säger Kjell Andersson.

Modern och fylld med ny teknik

Helikopter 14, som är den svenska benämningen på NH90 från Nato Helicopter Industries, är ett europeiskt samarbetsprojekt och har beställts av flera länder. Den medeltunga helikoptern är det första systemet som är byggt i kompositmaterial och med fly by wire. Det innebär att den gör framtida uppdateringar möjliga, till skillnad från vanliga helikoptrar med mekanisk styrning.

– Helikopter 14 är mångsidig och flexibel, den är möjlig att utrusta med många olika typer av utrustning beroende på uppdraget, säger Kjell Andersson.

Sverige beställde arton helikoptrar av modellen i början av 2000-talet. Och nu är alltså sjutton stycken levererade i slutkonfiguration.

– I år har vi levererat fyra helikoptrar till Försvarsmakten, tre markoperativa och en sjöoperativ. Och till våren hoppas vi att få hem den sista helikoptern, som är en med sjöoperativ förmåga. Den är utrustad med sonarutrustning och taktisk radar för ubåtsjakt, säger Kjell Andersson.

Publicerad: 2023-12-13