Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

FMV levererar testcell för gasturbinprovning till marinen

FMV levererar en containerbaserad mobil anläggning, kallad testcell Gt7, till Försvarsmakten. I denna anläggning kan man testa marinens gasturbiner efter större underhåll för att säkerställa att motorns prestanda uppfyller ställda krav, samt att till exempel inga läckage eller onormala vibrationer förekommer. Testcellen kan även med fördel användas för att utröna att rätt åtgärd utförs inför underhåll. Det innebär att motorerna kan testas direkt efter genomförd översyn och därefter vara redo för installation i fartygen.

Gasturbin Gt7 redo för installering i testcellen. Foto: Lars Lindgren, Rejlers Defence & Security AB

Till vänster i bild är motorbroms för mätning av effekt. Till höger är Gasturbin Gt7 installerad. Foto: Lars Lindgren, Rejlers Defence & Security AB

Kontrollrum för testkörning med full övervakning av gasturbin och videoövervakning över testanläggningen. Foto: Lars Lindgren, Rejlers Defence & Security AB

Översiktsbild av motorprestanda. Foto: Lars Lindgren, Rejlers Defence & Security AB

– Förutom att Försvarsmakten inte längre behöver skicka iväg motorerna till USA för testkörning, som man varit tvungen till tidigare, sparar vi både utgifter och vår miljö. Dessutom ökar tillgängligheten för Försvarsmaktens fartyg, säger Marcus Ahlberg, produktledare motormateriel FMV.

Framdrivningsmotorerna till korvett typ Visby och patrullbåt typ Malmö består bland annat av gasturbiner av typen TF50, i Försvarsmakten betecknad gasturbin Gt7, som har en maxeffekt på 4 200 kilowatt.  Inledningsvis sköttes underhållet av dessa motorer i Nordamerika. Men från år 2008 valde FMV att inte förlänga underhållsavtalet, bland annat på grund av långa reparationstider, kvalitetsbrister och höga kostnader. FMV beslutade därefter att ta hem underhållet till svenska företag.

– Efter utförd demontering och större underhåll måste motorerna testköras i en så kallad testcell eller provbänk. Men eftersom det saknas anläggningar för att prova denna turbin i Europa, var vi fortfarande tvungna till att skicka motorerna till USA för test. Detta har fram tills nu medfört höga transportkostnader, onödigt utsläpp av koldioxid och långa ledtider. Denna metod skulle dessutom vara otillräcklig vid ett krisläge, säger Marcus Ahlberg.

FMV har därför projekterat, anskaffat och validerat en egen containerbaserad mobil anläggning, testcell Gt7. Anläggningen kommer att lånas ut till industrin genom ett överlåtelseavtal. Den kommer att handhavas och underhållas av samma företag som sköter underhållet av motorerna.

Film om anskaffningen

Publicerad: 2024-06-13