Första flygningen med målflygplan Learjet 60
FMV har köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska modifieras för att användas i FMV:s verifierings och valideringsverksamhet, samt målflygverksamhet. I december kom de tre sista flygplanen till FMV Test och evaluering på flygplatsen Malmen i Linköping och nyligen genomförde man den första flygningen med det första målflygplanet.
– Det är en stor milstolpe att få upp ett flygplan i luften. Det huvudsakliga syftet med flygningarna just nu är att piloterna ska träna på att flyga LR60, säger Mattias Radefjäll, projektledare på FMV Test och evaluering Luft.

Flygplanen av typ Learjet 60 är något modernare och större än föregångaren Learjet 35, som de ska ersätta. Målflygplanen kännetecknas av den gula färgen som gör att de syns tydligt i luften, men samtidigt särskiljer sig från de orangefärgade skjutmålen som används i övningsverksamheten. Foto: FMV Karl-Kristofer Sjöström.
Sedan december har arbetet med planet pågått för fullt, bland annat har dokumentationen gjorts klar, planet har registrerats i det militära registret och besiktigats av den militära flyginspektionen, FLYGI, och det har genomgått underhåll.
– Vi har gjort en fysisk granskning av planet och hittat några småfel som vi behövt åtgärda. Och så har vi gjort standardunderhåll som varit schemalagt under de här månaderna som flygplanet stått still, säger Emil Sääv, serviceledare på FMV Test och evaluering Luft.
Den första flygningen fungerade jättebra.
– Den gick utan anmärkningar, vilket är lite ovanligt. Annars brukar det alltid vara något vi behöver åtgärda när ett plan stått i tre, fyra månader, säger Emil Sääv.
Planet modifieras
I nästa steg ska planet modifieras så att det kan fungera som ett målflygplan. Bland annat ska man plocka ut inredningen för passagerare i kabinen och göra om det till en arbetsplats för operatörer, samt dra kablage till balkar på planets vingar där man kan hänga på yttre last. När alla system är på plats blir planet ett målflyg som bland annat kan användas till störmålsuppdrag eller för målbogsering.
– Det är mycket arbete kvar innan flygplanet blir operativt i den rollen vi vill att det ska vara i. Men den första flygningen är ett bra steg på vägen, säger Mattias Radefjäll.
Fakta om målflyg
- Sedan mars 2021 har FMV:s verksamhet för test och evaluering i Linköping utfört målflygverksamhet åt Försvarsmakten från den militära flygplatsen Malmen. Målflyg har även tidigare verkat från Malmen mellan året 1967 och 1997.
- Målflyget har i huvudsak två uppdragstyper: att bogsera mål för skarpskjutning åt olika förband inom Försvarsmakten, samt att bedriva telekrigföring (Electronic Warfare) som innebär störning mot radar och sensorer.
- FMV:s målflyg har deltagit i ett antal nationella och internationella övningar, bland annat genomfördes attackuppdrag i samverkan med finska och polska förband under övningen Aurora 23.
Publicerad: 2025-04-24