Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

Helikoptersimulator flyger igen

På den militära flygplatsen Malmen i Linköping kan blivande helikopterpiloter öva flygscenarier under realistiska förhållanden utan att behöva lyfta från marken. Efter en omfattande renovering och uppgradering är Helikopter 15-simulatorn, CPT (Cockpit Procedural Trainer), nu åter i full drift. Simulatorn har varit en viktig del av utbildningen för svenska helikopterpiloter sedan 2008, och har nu genomgått en teknisk modernisering för att säkerställa fortsatt hög utbildningskvalitet för Försvarsmaktens personal.

Den senaste renoveringen har varit nödvändig för att hantera äldre tekniska lösningar som inte längre kunde vidmakthållas på ett effektivt sätt, såsom Windows XP och andra föråldrade system. Genom projektet som har pågått i flera år och inkluderat nära samarbete mellan FMV, Försvarsmakten och leverantören Leonardo Helicopters, har simulatorn fått flera uppgraderingar för att öka funktionaliteten och säkerställa en realistisk träningsmiljö för piloter.

– Den här renoveringen är ett resultat av ett gott samarbete mellan FMV, Försvarsmakten och vår leverantör. Vi har säkerställt att simulatorn fortsatt lever upp till de högt ställda krav som ställs för utbildning och träning av våra svenska helikopterpiloter inom flygvapnet, säger Thomas Johansson, enhetschef för flyg- och helikopterteknik på FMV.

Förbättrad funktionalitet och modernare teknik

Den renoverade simulatorn är nu utrustad med en rad nya funktioner, inklusive en större och bredare välvd skärm "dome" med modernare projektorteknik och en ny NVG-kanal (Night Vision Goggles) för simulerade nattscenarier. En förbättrad väderradarsimulering har också implementerats, vilket är en kritisk funktion för sjöoperationer där förmågan att lokalisera fartyg är avgörande.

– Moderniseringen har inneburit en omfattande teknisk översyn där vi ersatt föråldrade systemplattformar, som Windows XP, med moderna och långsiktigt supportade lösningar. Den nya projektortekniken i domeskärmen, tillsammans med förbättrad väderradarsimulering och integreringen av NVG-kanal möjliggör nu scenarier med högre taktisk och sensorisk realism, säger Christoffer Bruman, projektledare på FMV.

Förutom den förbättrade tekniken har användargränssnittet moderniserats, och en ny kontrollstation har installerats för instruktörer, vilket gör att de snabbt kan övervaka och justera utbildningen direkt bakom cockpit.

Den 9 maj 2025 återinvigdes den uppgraderade Helikopter 15-simulatorn.

Den 9 maj 2025 återinvigdes den uppgraderade Helikopter 15-simulatorn.

Simulatorn är byggd från en verklig Helikopter 15-kropp.

Simulatorn är byggd från en verklig Helikopter 15-kropp.

Thomas Johansson, enhetschef för flyg- och helikopterteknik på FMV provflyger simulatorn.

Thomas Johansson, enhetschef för flyg- och helikopterteknik på FMV provflyger simulatorn.

Renoveringen av simulatorn har genomförts i flera faser under ledning av FMV.

Renoveringen av simulatorn har genomförts i flera faser under ledning av FMV.

Den renoverade simulatorn är nu utrustad med en större och bredare välvd skärm "dome".

Den renoverade simulatorn är nu utrustad med en större och bredare välvd skärm "dome".

Modernare projektorteknik och en ny NVG-kanal (Night Vision Goggles) för simulerade nattscenarier.

Modernare projektorteknik och en ny NVG-kanal (Night Vision Goggles) för simulerade nattscenarier.

Helikopterkrasch resulterar i en röd skärm.

Helikopterkrasch resulterar i en röd skärm.

Kontrollstation i rummet bredvid för att övervaka och anpassa träningsförhållandena.

Kontrollstation i rummet bredvid för att övervaka och anpassa träningsförhållandena.

FMV och Försvarsmakten fortsätter arbeta tillsammans för att säkerställa fortsatt hög utbildningskvalitet.

FMV och Försvarsmakten fortsätter arbeta tillsammans för att säkerställa fortsatt hög utbildningskvalitet.

En helikopter 15 på HMS Carlskronas däck under operation Atalanta. Foto: Försvarsmakten

En helikopter 15 på HMS Carlskronas däck under operation Atalanta. Foto: Försvarsmakten

Ett projekt med internationellt samarbete

Renoveringen av simulatorn har genomförts i flera faser under ledning av FMV. Projektet har inkluderat detaljerade tester och prov som utförts både i Sverige och i Italien. Tillsammans med Leonardo Helicopters och Försvarsmaktens tekniska experter har det arbetats intensivt för att säkerställa att simulatorn är så realistisk som möjligt och kan användas för minst 1 000 flygtimmar per år under de kommande åren.

Projektet började med kontraktsskrivning i februari 2022 och har sedan dess genomgått viktiga milstolpar som Preliminary Design Review (PDR) och Critical Design Review (CDR) för att säkerställa att alla tekniska krav uppfylls. Renoveringen på plats i Sverige inleddes i oktober 2024, och simulatorn genomgick en On-Site Acceptance Test (OSAT) i januari 2025.

En simulator byggd för framtiden

Helikoptersimulatorns historia började 2008 då simulatorn anskaffades som ett komplement till den försenade leveransen av Helikopter 15-systemet. Sedan dess har simulatorn använts för att utbilda och vidareutbilda piloter på ett kostnadseffektivt sätt och har blivit en central del i Försvarsmaktens pilotutbildning.

Simulatorn är byggd från en verklig Helikopter 15-kropp och ger piloterna en möjlighet att träna på en mängd scenarier, både i normala och krävande förhållanden. Efter renoveringen beräknas simulatorn kunna användas för över 1 000 flygtimmar per år under flera år framöver, vilket gör den till en viktig tillgång för Försvarsmaktens fortsatta träning och utveckling.

Fortsatt utveckling och underhåll

För att säkerställa att simulatorn förblir aktuell och funktionell, kommer det fortsatta underhållet och uppdateringar att utföras enligt ett löpande underhållsavtal med tillverkaren Leonardo Helicopters. Eventuella fel rapporteras av operatörerna direkt via en onlineportal, vilket gör att dessa snabbt kan åtgärdas via fjärranslutning eller på plats.

FMV och Försvarsmakten kommer fortsätta att arbeta tillsammans för att säkerställa att simulatorn lever upp till de krav som ställs på Sveriges försvarsförmåga.

Helikopter 15 (Hkp 15)

  • Typ: Lätt militär transporthelikopter.
  • Tillverkare: Leonardo Helicopters (Italien).
  • Vikt: 2 175 kg, mindre än hälften av exempelvis Helikopter 16 (Blackhawk).
  • Kapacitet: Åtta sittplatser för besättning och passagerare.
  • Varianter:
    • Hkp 15A för landbaserade uppdrag.
    • Hkp 15B för sjöoperationer, utrustad med nödflottörer och bordningsutrustning.
  • Användning: Primärt för pilotutbildning, men kan även användas för internationella insatser, som till exempel i Operation Atalanta mot pirater i Adenviken.

Publicerad: 2025-05-20