Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

Över stock och sten med den nya flaklastbilen

FMV har i ett konkurrensutsatt avrop från ramavtal köpt in 120 fyrhjulsdrivna flaklastbilar med bakgavellyft, FLB6 4x4 LY VO/T till Försvarsmakten. De första tio har nu levererats till FMV på Frösön i Östersund. I samband med det höll Volvo lastvagnar en leveransutbildning för motorbefäl och trafiklärare inom Försvarsmakten.

– Målet är att de ska få kännedom om nyheter och speciella funktioner på denna lastbilstyp, säger Hans Gunnarsson, systemingenjör FMV hjulfordon.

Flaklastbilen, som kommer att användas av trosskompanier för att köra förnödenheter, är en efterlängtad ersättare till de avsevärt äldre lastbilar som Försvarsmakten har idag.

Det handlar om ett tekniksteg på minst 20 år i utvecklingen av lastbilar.

Hans Gunnarsson
systemingenjör FMV hjulfordon

De första tio lastbilarna har nu levererats till FMV på Frösön i Östersund. I samband med det höll Volvo lastvagnar en leveransutbildning för motorbefäl och trafiklärare inom Försvarsmakten. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

De första tio lastbilarna har nu levererats till FMV på Frösön i Östersund. I samband med det höll Volvo lastvagnar en leveransutbildning för motorbefäl och trafiklärare inom Försvarsmakten. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

Utbildningen på de nya lastbilarna ingår i leveransen och den riktar sig till motorbefäl och trafiklärare, som i sin tur ska utbilda förarna i Försvarsmakten. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

Utbildningen på de nya lastbilarna ingår i leveransen och den riktar sig till motorbefäl och trafiklärare, som i sin tur ska utbilda förarna i Försvarsmakten. Foto: Hans Gunnarsson

Lastbilen kör ner och upp ur en grav. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

Lastbilen kör ner och upp ur en grav. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

 

 

Utbildningen på de nya lastbilarna ingår i leveransen och den riktar sig till motorbefäl och trafiklärare, som i sin tur ska utbilda förarna i Försvarsmakten.

– Tidigare har vi haft enklare utbildningar, eftersom eleverna redan kan köra lastbil. Men det här är en ny utbildning, som vi genomför för första gången. Det är en förtrogenhetsutbildning som handlar om att eleverna ska lära sig alla nya funktioner, knappar för att kunna tillgodogöra sig bilens hela potential, säger Hans Gunnarsson.   

Körning över stockar. Hans Gunnarsson. Foto: Hans Gunnarsson/FMV.

Körning över stockar. Hans Gunnarsson. Foto: Hans Gunnarsson/FMV.

Körning upp ur dike. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

Körning upp ur dike. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

Körning i 25 graders lutning. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

Körning i 25 graders lutning. Foto: Hans Gunnarsson/FMV

 

Under de två dagarna på Frösön fick eleverna en halv dags teori, en halv dags manövrering på avlyst körgård och en dags körning på skogsbilvägar, samt teknisk terrängkörning på avlyst område med fasta hinder. Här fick de möjlighet att testa några av de nya funktionerna, som terrängbroms och terrängcruise.

– Terrängbromsen gör att man kan forcera hinder väldigt noggrant. När man till exempel kör över en stock använder man bara gaspedalen, medan bromsen ligger på något hela tiden. Det gör att man kan smyga över hindret som en katt, det blir ingen kraftig duns. Terrängcruise är en annan funktion, som den här bilen är först med till Försvarsmakten. Det är en farthållare, som gör att man kan smyga fram på lägsta växel i terrängen.

Både de nya lastbilarna och utbildningen var väldigt uppskattad av eleverna.

– De ville köra mer, säger Hans Gunnarsson.

Lyfta transportförmågan avsevärt

De 120 flaklastbilarna kommer att levereras till Försvarsmakten inom några veckor. Även kapell till flaken är under anskaffning.

– Vi har fått bra gensvar från både hemvärn och armé. De ser en stor potential med de nya bilarna, som kommer att lyfta transportförmågan avsevärt, säger Hans Gunnarsson.

Publicerad: 2023-09-25