Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Nyhet

Produktstöd och underhåll av nya Gripen-motorn under uppbyggnad på svensk mark

Den nya Gripen-motorn RM16 har för första gången testkörts på svensk mark. Inom ett par år ska all infrastruktur för såväl produktstöd som underhåll finnas på plats inom landets gränser.

Senast en ny svensk stridsflygsmotor testkördes i landet var för 37 år sedan, när föregångaren RM12 var på väg till de första Gripen-planen. Men nu har RM 16, motortypen som hör till Sveriges kommande stridsflygplan JAS 39 Gripen E, för första gången körts i en utvecklingsrigg i försvarets infrastruktur för produktstöd och underhåll på GKN Aerospace i Trollhättan. För att markera högtiden var FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson på plats hos leverantören GKN och fick äran att dra i spakarna.

FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson på besök hos GKN Aerospace i Trollhättan. Foto: GKN Aerospace

FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson på besök hos GKN Aerospace i Trollhättan. Foto: GKN Aerospace

FMV har varit starkt bidragande till att möjliggöra och etablera produktstöd och underhåll av RM16 på svensk mark. Det handlar inte bara om det pågående arbetet med att bygga upp rätt infrastruktur, utan även inför Försvarsmaktens beslut om att det ska finnas inom landets gränser.

– Förmågan att kunna underhålla och reparera Gripens nya motorer på hemmaplan är oerhört viktigt, särskilt i rådande omvärldsläge, säger överste Lars Helmrich, chef för stridsflygsystem på FMV.

Långsiktigt arbete för vidmakthållande

Nu finns en etablerad förmåga att kunna utföra reparation och underhåll på s.k. Intermediate Level, med efterföljande test av motorns grundläggande funktionalitet.

Men mycket återstår fortfarande innan allt är på plats. FMV arbetar just nu tillsammans med leverantören och Försvarsmakten för att fortsätta bygga upp produktstöd och infrastruktur för hela det bakre underhållet av motorerna. Det handlar om allt från att GKN:s anläggning ska utrustas med rätt verktyg och manualer, till att säkra rätt kompetens för att klara jobbet på sikt. Under 2024 ska arbetet vara klart.

Publicerad: 2022-10-26