Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

Slutleverans av uppgraderad Helikopter 14

Vid en ceremoni hos leverantören Airbus Frankrike i Marignane uppvisades den sista uppgraderade maritima versionen av Helikopter 14. På plats fanns representanter från industrin som har arbetat med helikoptern samt en svensk delegation från Försvarsmakten och FMV. Den artonde och sista helikoptern planeras flyga hem till Sverige i början av nästa år.

Helikopter 14 är en av världens modernaste helikoptrar för trupptransport, räddningsuppdrag, ytmålspaning och ubåtsjakt.

Helikopter 14 är en av världens modernaste helikoptrar för trupptransport, räddningsuppdrag, ytmålspaning och ubåtsjakt.

Försvarsmakten har 18 helikoptrar av modellen, varav samtliga nu är i den slutgiltiga versionen.

Försvarsmakten har 18 helikoptrar av modellen, varav samtliga nu är i den slutgiltiga versionen.

Vid en ceremoni hos leverantören Airbus Frankrike uppvisades den sista uppgraderade maritima versionen av Helikopter 14.

Vid en ceremoni hos leverantören Airbus Frankrike uppvisades den sista uppgraderade maritima versionen av Helikopter 14.

Lars Helmrich, chef flyg- och rymdmateriel FMV överlämnade en plakett till den franska representanten för tillverkaren NHIndustries (NHI).

Lars Helmrich, chef flyg- och rymdmateriel FMV överlämnade en plakett till den franska representanten för tillverkaren NHIndustries (NHI).

Det delades ut mynt, så kallade coins, för att uppmärksamma enskilda personers arbetsinsatser under arbetet med att uppgradera Helikopter 14.

Det delades ut mynt, så kallade coins, för att uppmärksamma enskilda personers arbetsinsatser under arbetet med att uppgradera Helikopter 14.

Den svenska delegationen från FMV och Försvarsmakten.

Den svenska delegationen från FMV och Försvarsmakten.

I början på 2025 flygs den sista svenska helikoptern hem från Frankrike.

I början på 2025 flygs den sista svenska helikoptern hem från Frankrike.

– Den här ceremonin markerar slutet på den modifieringsprocess som har pågått i flera år och där vi uppgraderar helikoptrarna, både markversionerna och den här maritima versionen, till den fulla operativa förmågan som Försvarsmakten har beställt, säger Lars Helmrich, chef för flyg- och rymdmateriel på FMV.

Som tack för ett långt samarbete, gemensamma ansträngningar och avslut på anskaffningen överlämnade Lars Helmrich en plakett från FMV till den franska representanten för tillverkaren NHIndustries (NHI). Det delades även ut mynt, så kallade coins, för att uppmärksamma enskilda personers arbetsinsatser.

Ett multinationellt utvecklingsprojekt

Nato Helicopter Management Agency (NAHEMA) är en sammanslutning av ett antal länder som har köpt in NH90, som är Nato benämningen på Helikopter 14.

– Samarbetsprojektet kring Helikopter 14 är ett multinationellt utvecklingsprojekt som bland annat syftar till att uppnå gemensamma tekniska lösningar och supporttjänster samt kostnadsdelning. Det går att likna vid en förlängning av FMV när det gäller att upphandla och teckna avtal, säger Lena Matz sambandsansvarig i Frankrike på FMV.

Uppgraderad till full förmåga

Helikopter 14 är en av världens modernaste helikoptrar för trupptransport, räddningsuppdrag, ytmålspaning och ubåtsjakt. Försvarsmakten har 18 helikoptrar av modellen, varav samtliga nu är i den slutgiltiga versionen, som ger helikoptrarna full förmåga enligt Försvarsmaktens beställning.

Uppgraderingarna har skett inom ramen för en process som kallas retrofit och arbetet har genomförts på plats hos leverantörerna i Frankrike och i Finland. Bland åtgärderna har ingått att tillföra ny utrustning, som taktisk radar i samtliga helikoptrar.

I början på 2025 flygs den sista svenska helikoptern hem från Frankrike, redo att användas för alltifrån räddningsuppdrag till ubåtsjakt.

Publicerad: 2024-12-10