Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser

Sveriges modernaste ubåt sjösatt efter halvtidsmodifiering

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland, den tredje och sista ubåten ur Gotlands-klassen. Likt sina systerfartyg HMS Gotland och HMS Uppland, har nu även HMS Halland genomgått en omfattande modernisering och uppgradering på Saab Kockums varv i Karlskrona.

HMS Halland är den tredje och sista ubåten i Gotlands-klassen som uppgraderats med nya förmågor. Foto: Saab

HMS Halland är den tredje och sista ubåten i Gotlands-klassen som uppgraderats med nya förmågor. Foto: Saab

Under nästan tre år har ubåten legat inne i skrovhallen på varvet i Karlskrona, där man utöver halvtidsmodifieringen även har genomfört en generalöversyn. Foto: Saab

Under nästan tre år har ubåten legat inne i skrovhallen på varvet i Karlskrona, där man utöver halvtidsmodifieringen även har genomfört en generalöversyn. Foto: Saab

HMS Halland. Foto: Glenn Pettersson

HMS Halland. Foto: Glenn Pettersson

Första gången ubåten Halland sjösattes var 1996. Tjugonio år senare, sjösätts hon igen men nu i en helt ny skepnad.

– HMS Halland har genomgått halvtidsmodifiering där vi har tillfört en ny sektion och därmed förlängt ubåten med 2 meter. Vi har även bytt ut, uppgraderat och installerat nära 200 olika komponenter och system ombord, vilket medför att HMS Halland idag är toppmodern och kommer kunna fortsätta verka i Östersjön och dess närområden under många år till, säger Ulf Pernholt, projektledare vid FMV.

Välbesökt sjösättning

Sjösättningen samlade inbjudna från FMV, Försvarsmakten, Saab men även riksdagsledamöter, representant från försvarsutskottet samt länsstyrelsen, kommunalråd och oppositionsråd i Karlskrona samt företrädare för Marine Technology Centre. Sammanlagt deltog mer än hundra personer.

Ubåten testas inför leverans till Försvarsmakten

Under nästan tre år har ubåten legat inne i skrovhallen på varvet i Karlskrona, där man utöver halvtidsmodifieringen även har genomfört en generalöversyn. Efter sjösättningen inleds en ny fas där FMV genomför testning och verifiering av tillförda och uppgraderade system.

En stor del av FMV:s åtagande innebär att kontrollera och säkerställa att ubåtens olika system fungerar som dom ska och uppfyller Försvarsmaktens krav.

Uppgraderad med nya förmågor

HMS Halland är den tredje och sista ubåten i Gotlands-klassen som uppgraderats med nya förmågor. Mer än tjugo av de centrala systemen i HMS Halland är desamma som Blekinge-klass (A26) ubåtarna kommer att ha. Ytterligare viktiga system är ersatta med uppdaterade versioner, till exempel Stirling AIP (luftoberoende framdrivning), sensorer och ledningssystem.

Systerubåtarna HMS Gotland och HMS Uppland har genomgått halvtidsmodifiering av liknande slag och fått förmågor för att klara marina uppdrag under många år framöver.

Fakta om halvtidsmodifieringen (HTM) av HMS Halland

Siffror inom parentes före HTM

  • Total längd: 62 m (60 m)
  • Bredd: 6,2 m
  • Deplacement efter HTM: 1 563 ton i ytläge (1500 ton)
  • Framdrivning: Diesel-elektrisk och Stirling AIP
  • Uthållighet: Veckor i undervattensläge
  • Besättning: 35

Publicerad: 2025-02-14