Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

Tillverkning i egen verkstad

På FMV:s provplats i Linköping verifierar och validerar man flygsystem åt Försvarsmakten och andra kunder. Vid verksamhetsområde test och evaluering luft märker man av en ökad efterfrågan av tjänster. För att möta behoven har man därför anställt fler operatörer/tekniker och fått nyare och bättre metoder för tillverkning, som exempelvis möjlighet att 3D-printa artiklar till flygsystem. 

I en verkstadslokal på provplatsen arbetar Thomas Lundqvist, han är operatör för de bearbetningsmaskiner som används för att tillverka det som konstruktörerna ritat. I sin dator har han 3D-modeller och ritningar för en kapsel, som han ska tillverka delar till. Kapseln, som ursprungligen togs fram under 1990-talet för att hänga på stridsflygplanet 37 Viggen, ska användas på de nya flygplanen, Learjet 60. Av kapseln är det bara skalet kvar och insidan ska göras modulär, vilket innebär att man ska kunna byta utrustningen inuti beroende på vilket typ av prov man ska göra.

Thomas Lundqvist är operatör för de bearbetningsmaskiner som används vid tillverkning av artiklar till flygsystem. Hans arbete börjar med en CAD-modell i datorn, som han gör en tillverkningsberedning på. Han väljer bland annat material, matar in skärdata och talar om för bearbetningsmaskinen vilka verktyg den ska använda och vilka konturer den ska följa. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Thomas Lundqvist är operatör för de bearbetningsmaskiner som används vid tillverkning av artiklar till flygsystem. Hans arbete börjar med en CAD-modell i datorn, som han gör en tillverkningsberedning på. Han väljer bland annat material, matar in skärdata och talar om för bearbetningsmaskinen vilka verktyg den ska använda och vilka konturer den ska följa. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

– Jag har ett nära samarbete med konstruktören, där jag granskar underlaget för konstruktionslösningen för att se vad maskinen kan tillverka. Det handlar till exempel om vilka toleranser maskinen klarar av. På så sätt hjälper jag konstruktören att välja en bra lösning och så sparar vi en massa tid, säger Thomas.

När det är dags för tillverkning får Thomas en CAD-modell i datorn, som det sedan görs en tillverkningsberedning på och som därefter skickas till maskinen.

– Men det är inte bara att stoppa in ritningen i maskinen, utan det är ganska mycket arbete innan. Jag ska välja material, mata in skärdata och tala om för maskinen vilka verktyg den ska använda och vilka konturer den ska följa. Sen spottar den ur sig koordinaterna. Ett medelstort program innehåller ungefär 50 000 tecken, så det är ingenting som man vill handknappa in, säger han.

Förarbetet tar ungefär två timmar i datorn och sedan lika många timmar för att ställa verktygen i maskinen.

– Sedan tar själva tillverkningen i maskinen allt ifrån några minuter till ett par timmar, beroende på hur stora grejer det är. Vi kan göra saker upp till två meters längd ungefär.

Thomas tycker att det roligaste med jobbet är den kreativa biten.

– Att man får något på papper som sedan blir något man kan hålla i handen, säger han.

Avancerat verktyg

I en annan del av verkstadslokalen håller produktionstekniker Calle Nordenhed på att scanna en lastbärare till kapseln för att hitta eventuella avvikelser. 3D-scannern går över hela ytan och stämmer av alla mätpunkter.

Calle Nordenhed, produktionstekniker, scannar en lastbärare till en kapsel, som ska hängas under vingen på flygplanet LR60, för att hitta eventuella avvikelser. 3D-scannern går över hela ytan och stämmer av alla mätpunkter.
– Jag kollar så att det inte finns några större avvikelser på lastbäraren, ser så att den är helt rak och att den uppfyller alla krav, säger han. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Calle Nordenhed, produktionstekniker, scannar en lastbärare till en kapsel, som ska hängas under vingen på flygplanet LR60, för att hitta eventuella avvikelser. 3D-scannern går över hela ytan och stämmer av alla mätpunkter. – Jag kollar så att det inte finns några större avvikelser på lastbäraren, ser så att den är helt rak och att den uppfyller alla krav, säger han. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

– Jag kollar så att det inte finns några större avvikelser på lastbäraren, ser så att den är helt rak och att den uppfyller alla krav. Förutom att hitta avvikelser kan 3D-scanner även användas när vi behöver få data från flygsystem som vi inte har tillgång till ritningar på.

Det går snabbt att mäta av exempelvis en invändig kabin för att få strukturdata till konstruktörerna för att de sedan ska veta hur de ska designa nya utrustningar.

– Vi har haft mätscannern i ett år och får fler och fler uppdrag allteftersom vi kommer på fler användningsområden, som till exempel leveranskontroll av artiklar till Learjet60. För en tid sedan specialtillverkade vi utrustning till UAV:er, obemannade flygfarkoster. Vi har också tillverkat olika slags skydd och paneler till flyg. Det snabbar upp processen och blir billigare, säger Calle.

FMV köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska byggas om från ett civilt flygplan till ett flygplan som kan användas i FMV:s provverksamhet. Med dessa plan kan man bland annat öva störmålsuppdrag eller använda dragmål. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

FMV köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska byggas om från ett civilt flygplan till ett flygplan som kan användas i FMV:s provverksamhet. Med dessa plan kan man bland annat öva störmålsuppdrag eller använda dragmål. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Publicerad: 2025-03-14