Varierat jobb med unika produkter
Anders Karlsson är eltekniker vid FMV:s verksamhetsområde test och evaluering luft. Han arbetar med att göra elektriska installationer i de flygplan och helikoptrar som används i tester vid provplatsen i Linköping.
– Det är ett väldigt varierat jobb med unika produkter, så det är mycket problemlösning emellanåt, säger han.
I verkstaden håller Anders på att tillverka kablage till mätutrustning som ska monteras in i flygplanet Learjet 60, som FMV just nu bygger om från civilt flygplan till ett flygplan som ska användas i provverksamheten.

FMV köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska byggas om från ett civilt flygplan till ett flygplan som kan användas i FMV:s provverksamhet. Med dessa plan kan man bland annat öva störmålsuppdrag eller använda dragmål. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV
– Jag får ett schema över hur installationen ska se ut och då tittar jag först på om det är lösbart. Därefter att vi har allt material och att det följer standard. Och om vi inte har det, så har jag möjlighet att tillverka bland annat kablage och klämmor till kontakter och att göra lödarbete.
På Learjet 60 ska Anders bland annat installera ett internt och externt kommunikationssystem och göra installationer till datorer och uppdragsutrustning.

Eltekniker Anders Karlsson gör elektriska installationer i de flygplan och helikoptrar som används i tester vid provplatsen i Linköping. Arbetet sker ofta i trånga utrymmen. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV
– Jag gör också kablage till den kapsel med utbytbar utrustning som ska hänga under vingen på flygplanet, säger han.
Arbetet med elektriska installationer sker ofta i trånga utrymmen.
– Nyligen provmonterade jag ett nytt operatörssystem i Black Hawk, Helikopter 16. Då kröp jag omkring med pannlampa för att göra kabeldragningar i taket.
Provinstallation
Anders stöder också verksamheten med vilken slags elektriska installationer som är möjliga att göra i de olika flygfarkosterna.
– Först gör vi en provinstallation och tar fram ett instruktionskit som andra tekniker kan använda och som underlättar arbetet. Så initialt tar det mycket tid, men sedan rasslar resterande installationer på, säger han.

Walid Zomia, eltekniker. Han får ett schema över hur installationen i flygplan och helikoptrar ska se ut och ser bland annat till att man har allt material och att det följer standard. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV
Publicerad: 2025-04-03