Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

"Vi designar det vi ska använda nu och i framtiden"

Vid FMV:s verksamhetsområde test och evaluering luft, T&E luft, i Linköping designar, konstruerar och tillverkar man testutrustning för prov av luftfartyg. Ett exempel på det är arbetet med målflyg, där FMV köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska byggas om från ett civilt flygplan till ett plan som ska användas i FMV:s provverksamhet.

– Vi behåller grundstrukturen, men river ut all inredning för passagerare och sätter bland annat in nya stolar och datarack, där man kan ha den utrustning som behövs, säger Mattias Moëll, konstruktör T&E luft.

FMV köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska byggas om från ett civilt flygplan till ett flygplan som kan användas i FMV:s provverksamhet. Med dessa plan kan man bland annat öva störmålsuppdrag eller använda dragmål. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

FMV köpt in fyra flygplan av typ Learjet 60, som ska byggas om från ett civilt flygplan till ett flygplan som kan användas i FMV:s provverksamhet. Med dessa plan kan man bland annat öva störmålsuppdrag eller använda dragmål. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

I ombyggnationen av Learjet 60, LR60, ingår 17 olika arbetspaket, där Mattias arbetar inom två av dem. De är kopplade till modifikationen av flygplanet.

– Jag arbetar till exempel med att möjliggöra montering av elcentraler, antennförstärkare, gps och specifik uppdragsutrustning som krävs för att genomföra prov, säger han.

Vid skrivbordet bredvid Mattias sitter André Lauri, som också är konstruktör. Han arbetar med kamerautrustning till andra flygplan, där han tittar på olika typer av lösningar för att flygföraren ska kunna ha kamera i hjälmen och för att det ska finnas fotoförmåga i kabinen. I det arbetet samarbetar han med FMV:s verksamhetsområde flyg och rymd och med provledning på provplatsen, genom att ta fram olika koncept som hjälper dem att fatta beslut om vilken utrustning de ska välja.

– Jag har tagit fram ett handtag och ett plastfäste med kardborrefästning, som vi skrivit ut i 3D-skrivare. För att fästet ska bli godkänt så gör vi undertycksprov i kammare, där det ska klara tryck på hög höjd. Vi gör också EMC-prov för att kolla att kamerautrustningen inte stör ut annan elektrisk utrustning i planet, säger han.

Förbättrad säkerhet

I både Learjet35 och Learjet 60, kommer operatörens säkerhet att höjas. Här ska bland annat finnas protective breathing equipment, PBE, för samtlig personal, en nödutrustning som gör att man kan andas om det skulle bli rök i kabinen.

– Vi vill ha två lätt vinklade fästen för utrustningen. Då tittar jag på var i planet man kan borra för att fästa dem och vilka skruvar och brickor som är godkända att använda för infästningen, säger André.

En fördel med att ha planen på plats i Linköping är att det går att prova de olika lösningarna direkt.

– Jag har gjort tio olika prototyper, som vi tillverkade i plast med våra 3D-skrivare. Fördelen med det är att det är billigt och går snabbt, säger han.

När man konstruerar och sätter in ny utrustning i planet gäller det också att ta hänsyn till vikt och balans på planet.

– I allt arbete med konstruktion måste vi ta hänsyn till tyngdpunktsförändringar, så att de förändringar vi gör ligger inom belastningsområdet och inte förändrar planets tyngdpunkt, säger Mattias.

– Det påverkar var i planet vi har utrustningen, även saker som väger så lite som tre till fyra kilo måste man redovisa, säger André.  

Det är inte bara insidan på målflygplanen som görs om, vid T&E Luft konstruerar man även utrustning, i detta fall en kapsel, som går att hänga under vingarna. Oscar Perfect (till höger) är konstruktör och arbetar med att designa om en äldre kapsel där insidan ska göras modulär, vilket innebär att man ska kunna byta utrustningen inuti beroende på vilket typ av prov man ska göra. För att välja en bra lösning har han ett tätt samarbete med operatör och produktionstekniker, som ska tillverka delar till kapseln. Här tillsammans med produktionstekniker Calle Nordenhed (till vänster). Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Det är inte bara insidan på målflygplanen som görs om, vid T&E Luft konstruerar man även utrustning, i detta fall en kapsel, som går att hänga under vingarna. Oscar Perfect (till höger) är konstruktör och arbetar med att designa om en äldre kapsel där insidan ska göras modulär, vilket innebär att man ska kunna byta utrustningen inuti beroende på vilket typ av prov man ska göra. För att välja en bra lösning har han ett tätt samarbete med operatör och produktionstekniker, som ska tillverka delar till kapseln. Här tillsammans med produktionstekniker Calle Nordenhed (till vänster). Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Vid FMV:s provplats i Linköping byggs ett flygplan, av typ Learjet 60, om från ett civilt flygplan till en testplattform. Mattias Moëll, konstruktör T&E luft, arbetar med modifikationen av flygplanet, som till exempel att möjliggöra montering av elcentraler, antennförstärkare, gps och specifik uppdragsutrustning som krävs för att genomföra prov. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Vid FMV:s provplats i Linköping byggs ett flygplan, av typ Learjet 60, om från ett civilt flygplan till en testplattform. Mattias Moëll, konstruktör T&E luft, arbetar med modifikationen av flygplanet, som till exempel att möjliggöra montering av elcentraler, antennförstärkare, gps och specifik uppdragsutrustning som krävs för att genomföra prov. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

André Lauri är konstruktör vid T&E Luft i Linköping. Han tycker att det roligaste med jobbet är att få vara kreativ, att skissa på koncept och att låta fantasin flöda. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

André Lauri är konstruktör vid T&E Luft i Linköping. Han tycker att det roligaste med jobbet är att få vara kreativ, att skissa på koncept och att låta fantasin flöda. Foto: Karl-Kristofer Sjöström/FMV

Hänga på utrustning

Det är inte bara insidan på flygplanen som görs om, här konstruerar man även utrustning som går att hänga under vingarna.

– Det är ibland lättare att hänga på utrustning än att bygga in den, säger Oscar Perfect, konstruktör T&E luft.

Han arbetar med att designa om en kapsel, som ursprungligen togs fram under 1990-talet för att hänga på stridsflygplanet 37 Viggen.

– Vi använder gärna det vi har, men det är en utmaning att tänka till före för att se vad vi har för resurser på FMV eller Försvarsmakten som går att återanvända, säger han.

Av kapseln är det nu bara skalet kvar och insidan ska bli modulär, det vill säga utbytbar, så att man kan sätta in utrustning som passar behoven vid alla typer av prov.

– Vi designar inte bara för det vi vet att vi ska använda, utan även för något som vi kanske kan få till oss i framtiden. Den här kapseln ska kunna vara bärare till många saker. Den ska kunna fungera som simulator av någon robottyp, som transportkapsel och antennbärare. Vi skapar också förutsättningar för andra typer av system, som LIDAR och radarutveckling. Kapseln ska också fungera för framtida utveckling av sensorer vid elektronisk krigföring, säger Oscar.

Arbetet är omfattande och kräver ett gott samarbete med bland annat FOI och Försvarsmakten.

– Vi har en tajt dialog med dem från uppstart till utprovning, eftersom de ska hantera systemet i framtiden, säger han.

Trivs bra

Oscar, André och Mattias trivs väldigt bra med sina uppdrag, med kollegorna och stämningen på arbetsplatsen.  

– Det roligaste är att det är så blandade uppgifter. Man går från ett naket plan till ett som är fullt utrustat. Jag uppskattar jättemycket att arbeta med produktion, att vi har planen här, så att man har möjlighet att titta på grejerna i verkligheten, säger Mattias.

– Det roligaste är att jag får vara kreativ, att skissa på koncept och att låta fantasin flöda. Jag uppskattar kombinationen av att gå från att designa till att hitta det lugnet som blir när man skriver beskrivningar, säger André.

Publicerad: 2025-02-18