Translate

Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

FMV testar svenskt biojetbränsle i Gripenmotorn

FMV-projektet som utvärderar biobränslen i ett bilateralt samarbete med USA har tagit ett steg till. Den här gången var det ett biobränsle framställt av Swedish Biofuels som testades i Gripenmotorn RM12 hos GKN i Trollhättan. Ingen förändring i dragkraft och bränsleförbrukning påvisades.

Håkan Johansson vid Försvarsmaktens hållbarhetssektion och Ingela Bolin Holmberg, FMV tillsammans med Håkan Schmidt, GKN. Foto: GKN

Håkan Johansson vid Försvarsmaktens hållbarhetssektion och Ingela Bolin Holmberg, FMV tillsammans med Håkan Schmidt, GKN. Foto: GKN

Inför provningen blandade FMV med hjälp av Försvarsmakten biojetbränslet på fat med Försvarsmaktens standardbränsle Flygfotogen 75 till en 50/50-blandning. Vi analyserade blandningen för att kunna verifiera att den var godkänd för att kunna levereras till motorprovet på GKN med tankbil. Det säger Ingela Bolin Holmberg, drivmedelsexpert på FMV. Foto: Peter Larsson, FMV

Inför provningen blandade FMV med hjälp av Försvarsmakten biojetbränslet på fat med Försvarsmaktens standardbränsle Flygfotogen 75 till en 50/50-blandning. Vi analyserade blandningen för att kunna verifiera att den var godkänd för att kunna levereras till motorprovet på GKN med tankbil. Det säger Ingela Bolin Holmberg, drivmedelsexpert på FMV. Foto: Peter Larsson, FMV

Biobränslet som baseras på alkohol blandades i förhållandet 50/50 med det för Gripenmotorn RM 12 normala bränslet Flygfotogen 75. 50-procentig inblandning av biobränsle är det idag högsta tillåtna enligt bränslespecifikationerna för flygbränsle. Provet var det första där just det här biobränslet provades i en större flygmotor.

– Syftet med provet var att studera eventuella skillnader mellan 50/50-blandningen och Flygfotogen 75 med avseende på motorfunktion och motorprestanda, säger Erik Prisell, specialist på flygframdrivningssystem vid FMV.

Provet genomfördes i en provrigg hos företaget GKN Aerospace Engine Systems Sweden i Trollhättan. Totalt kördes motorn i närmare tre timmar med 50/50-blandning. Efter flera motorstarter och tändningar av efterbrännkammaren sammanfattar Erik Prisell:

– Motorn fungerade utan anmärkningar. Inga varningar eller indikationer framkom som kunde bero på skillnader mellan de olika bränslena.

Vid provet, som genomfördes i GKN Aerospace Systems provrigg i Trollhättan, jämfördes motorfunktion och motorprestanda med en 50/50-blandning av ett svenskt biobränsle och Flygfotogen 75 med enbart flygfotogen. Foto: GKN

Vid provet, som genomfördes i GKN Aerospace Systems provrigg i Trollhättan, jämfördes motorfunktion och motorprestanda med en 50/50-blandning av ett svenskt biobränsle och Flygfotogen 75 med enbart flygfotogen. Foto: GKN

Totalt kördes motorn med 50/50-blandning i 2 tim och 49 min, varav 14 min med tänd efterbrännkammare. Åtta motorstarter och 25 tändningar av efterbrännkammaren. Foto: GKN

Totalt kördes motorn med 50/50-blandning i 2 tim och 49 min, varav 14 min med tänd efterbrännkammare. Åtta motorstarter och 25 tändningar av efterbrännkammaren. Foto: GKN

Efter provet inspekterades kärnmotorns brännkammare och där kunde man inte se några tecken på att 50/50-blandningen påverkat brännkammaren. Kortfattat visade resultaten från proven med 50/50-blandningen jämfört med Flygfotogen 75:

  • Mycket lika dragkraft, bränsleförbrukning i relation till dragkraften och tider för motortransienter
  • Inga indikationer på förbränningsrelaterade tryckstörningar
  • Samma karakteristik för motorstart och återstart

Efter att prov vid FOI som pågår nu och som avslutas första kvartalet 2021 kommer FMV:s biojet-projekt genomföra utvärdering och sammanställning tillsammans med sina amerikanska samarbetspartners USAF/NAVAIR. Slutrapport till Försvarsmakten sker under 2021.

Publicerad: 2020-11-27