Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Miljöarbete

FMV testar svenskt biojetbränsle i Gripenmotorn

FMV-projektet som utvärderar biobränslen i ett bilateralt samarbete med USA har tagit ett steg till. Den här gången var det ett biobränsle framställt av Swedish Biofuels som testades i Gripenmotorn RM12 hos GKN i Trollhättan. Ingen förändring i dragkraft och bränsleförbrukning påvisades.

Håkan Johansson vid Försvarsmaktens hållbarhetssektion och Ingela Bolin Holmberg, FMV tillsammans med Håkan Schmidt, GKN. Foto: GKN

Håkan Johansson vid Försvarsmaktens hållbarhetssektion och Ingela Bolin Holmberg, FMV tillsammans med Håkan Schmidt, GKN. Foto: GKN

Inför provningen blandade FMV med hjälp av Försvarsmakten biojetbränslet på fat med Försvarsmaktens standardbränsle Flygfotogen 75 till en 50/50-blandning. Vi analyserade blandningen för att kunna verifiera att den var godkänd för att kunna levereras till motorprovet på GKN med tankbil. Det säger Ingela Bolin Holmberg, drivmedelsexpert på FMV. Foto: Peter Larsson, FMV

Inför provningen blandade FMV med hjälp av Försvarsmakten biojetbränslet på fat med Försvarsmaktens standardbränsle Flygfotogen 75 till en 50/50-blandning. Vi analyserade blandningen för att kunna verifiera att den var godkänd för att kunna levereras till motorprovet på GKN med tankbil. Det säger Ingela Bolin Holmberg, drivmedelsexpert på FMV. Foto: Peter Larsson, FMV

Biobränslet som baseras på alkohol blandades i förhållandet 50/50 med det för Gripenmotorn RM 12 normala bränslet Flygfotogen 75. 50-procentig inblandning av biobränsle är det idag högsta tillåtna enligt bränslespecifikationerna för flygbränsle. Provet var det första där just det här biobränslet provades i en större flygmotor.

– Syftet med provet var att studera eventuella skillnader mellan 50/50-blandningen och Flygfotogen 75 med avseende på motorfunktion och motorprestanda, säger Erik Prisell, specialist på flygframdrivningssystem vid FMV.

Provet genomfördes i en provrigg hos företaget GKN Aerospace Engine Systems Sweden i Trollhättan. Totalt kördes motorn i närmare tre timmar med 50/50-blandning. Efter flera motorstarter och tändningar av efterbrännkammaren sammanfattar Erik Prisell:

– Motorn fungerade utan anmärkningar. Inga varningar eller indikationer framkom som kunde bero på skillnader mellan de olika bränslena.

Vid provet, som genomfördes i GKN Aerospace Systems provrigg i Trollhättan, jämfördes motorfunktion och motorprestanda med en 50/50-blandning av ett svenskt biobränsle och Flygfotogen 75 med enbart flygfotogen. Foto: GKN

Vid provet, som genomfördes i GKN Aerospace Systems provrigg i Trollhättan, jämfördes motorfunktion och motorprestanda med en 50/50-blandning av ett svenskt biobränsle och Flygfotogen 75 med enbart flygfotogen. Foto: GKN

Totalt kördes motorn med 50/50-blandning i 2 tim och 49 min, varav 14 min med tänd efterbrännkammare. Åtta motorstarter och 25 tändningar av efterbrännkammaren. Foto: GKN

Totalt kördes motorn med 50/50-blandning i 2 tim och 49 min, varav 14 min med tänd efterbrännkammare. Åtta motorstarter och 25 tändningar av efterbrännkammaren. Foto: GKN

Efter provet inspekterades kärnmotorns brännkammare och där kunde man inte se några tecken på att 50/50-blandningen påverkat brännkammaren. Kortfattat visade resultaten från proven med 50/50-blandningen jämfört med Flygfotogen 75:

  • Mycket lika dragkraft, bränsleförbrukning i relation till dragkraften och tider för motortransienter
  • Inga indikationer på förbränningsrelaterade tryckstörningar
  • Samma karakteristik för motorstart och återstart

Efter att prov vid FOI som pågår nu och som avslutas första kvartalet 2021 kommer FMV:s biojet-projekt genomföra utvärdering och sammanställning tillsammans med sina amerikanska samarbetspartners USAF/NAVAIR. Slutrapport till Försvarsmakten sker under 2021.

Publicerad: 2020-11-27