Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

"Utmaningen är att få leveranserna att tajma med tidsplanen"

Luftvärnssystem 103, Patriot, består av alltifrån stridsledningscentraler, radarstationer, elverk och lavetter till bulkmaterial, så som testutrustning, skiftnycklar, skruvar och muttrar. Det mesta transporteras från USA till Sverige i enlighet med det upphandlade avtalet.

– Våra transporter är komplexa, stora, bökiga och dyra och det har visat sig att det är väldigt mycket pyssel med att få ihop logistiken i en så här stor affär. Den enkla biten är att transportera materiel från punkt A till punkt B. Det svåra är tajmingen, att få leveranserna att stämma med kontraktet och tidsplanen, säger Helena Järvinen, FMV, ansvarig för transporter av Luftvärnssystem 103. 

Helena Järvinen, i den tvåfärgade varselvästen gul/orange, och hennes kollegor på Halmstad flygplats sommaren 2021. En splitterny, svensk Patriot dragbil är i färd med att lasta ur Patriotlavetter från amerikanskt C17 flyg.

Helena Järvinen, i den tvåfärgade varselvästen gul/orange, och hennes kollegor på Halmstad flygplats sommaren 2021. En splitterny, svensk Patriot dragbil är i färd med att lasta ur Patriotlavetter från amerikanskt C17 flyg.

– Våra transporter är komplexa, stora, bökiga och dyra och det har visat sig att det är väldigt mycket pyssel med att få ihop logistiken i en så här stor affär, säger Helena Järvinen, ansvarig för transporter av Luftvärnssystem 103.

– Våra transporter är komplexa, stora, bökiga och dyra och det har visat sig att det är väldigt mycket pyssel med att få ihop logistiken i en så här stor affär, säger Helena Järvinen, ansvarig för transporter av Luftvärnssystem 103.

Helena Järvinen, ansvarig för transporter av Luftvärnssystem 103.

Helena Järvinen, ansvarig för transporter av Luftvärnssystem 103.

Sverige har köpt fyra eldenheter till Luftvärnssystem 103 av USA och en stor del av leveranserna styrs därifrån. Avtalet, som styr när och hur materiel ska skickas, skrevs före pandemin och när omvärldsläget i Europa var helt annorlunda än idag.

– Det är flera tunga parametrar som påverkar transporterna. Transportpriserna har dessutom ökat tiofalt under den här tiden och det råder containerbrist i världen. Men eftersom tidplanen är kritisk så måste transporterna klaffa, det finns inte utrymme för förseningar, säger Helena Järvinen.

En anledning till att det är så viktigt att hålla leveranstider är att personal från USA är inbokad för att göra leveranskontroll tillsammans med FMV, sätta samman systemet och utbilda FMV och Försvarsmakten. Och då måste allt finnas på plats.

– I en ideal värld, där alla flyg går där man kände till allt i förväg, så hade det inte varit några bekymmer. Men världen är dynamisk, förutsättningarna förändras löpande, inte minst i och med pandemin, säger Helena Järvinen.

Därför gäller det att hela tiden försöka ligga före i planeringen, så att man har tid att göra nödvändiga ändringar.

– Om vi för tre år sedan avtalade om en sjötransport, men nu vill ha flygtransport istället måste kontraktet modifieras. Då blir det långa kedjor bakåt, från US Government till industrin och till eventuella underleverantörer, vilket är tidskrävande.

Leverans av eldenheter

Den första eldenheten levererades  till FMV förra sommaren och återstående tre ska levereras till FMV under 2022.

– Alla delar som ingår i eldenheten kommer som på ett pärlband. Vissa delar, som radarstationerna och ledningscentralerna, är jättestora, väldigt känsliga och kräver specialarrangemang vid transport, medan bulkmaterielen kommer med vanlig sjötransport eller flyg.

– Vår utmaning när det gäller bulkmaterielen är att våra transporter samordnas av fraktföretaget med andra transporter till hela Sverige och övriga Europa, så det krävs en hel del noggrann uppföljning av FMV Internationell spedition för att säkerställa att sakerna hamnar på rätt plats, i rätt tid. De gör ett kanonjobb!

Vad gäller den stora materielen så kommer en del med det gigantiska flygtransportplanet C17, som US Air Force äger, och en del kommer sjövägen. Just nu har vi ett par leveranser av lavetter på gång som kommer med sjötransport från USA.

– Vi har transporterat en lavett på fartyg tidigare och det gick mycket bra. Men då var det sommar och nu är det vinter, så det krävs en helt annan lastsäkring för de stora vågorna på Nordsjön. Vinterförhållanden innebär alltid risk för förseningar, säger Helena Järvinen.

Hon tycker det roligaste med jobbet är kontakten med människor och att hon lär sig så mycket.

– Transporter är känsliga, de påverkas av minsta störning i den globala infrastrukturen. Det är intressant och roligt för det faller ut så mycket spännande kunskap, varje dag är som en lektion i samhällskunskap. Jag får många insikter i hur världen fungerar och hur man kan lösa saker. Visst har jag fjärilar i magen ibland, men genom att kommunicera väl och att vi hjälps åt med kollegorna i projektet så kommer vi alltid ett steg framåt. Det mesta är inte problem, bara saker som inte är lösta ännu, brukar jag tänka när det känns knepigt, säger hon.  

Läs mer om Luftvärnssystem 103, Patriot

Publicerad: 2022-03-07