Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Aktuella händelser
Nyhet

Försök med prototyp för pionjärpansarbandvagn

FMV har under våren genomfört tre försöksperioder med prototypen för pionjärpansarbandvagn 90D. Vagnen baseras på stridsfordon 90A och är en del av uppgraderingsprogrammet för fordonet.

– Vi har byggt den här prototypen för att prova förmågan. Bland annat tittar vi på hur stridsfordonet beter sig när den fått ny överbyggnad och ny utrustning, säger Daniel Ekdahl, projektingenjör FMV Armémateriel.   

Jonas Larsson inspekterar bandvagnens schaktblad efter ett av proven.

Jonas Larsson, FMV, inspekterar pionjärpansarbandvagnen efter att den kört i djup lera. " Vi tittar på att leran inte packar in sig i leder, så att vagnen inte går att köra, eller att det geggar ihop sig i verktyg och schaktblad", säger han.

Pionjärpansarbandvagnen schaktar en stor lermassa framför sig.

Under framkomlighetsproven testar man bland annat om pionjärpansarbandvagnen orkar schakta under dåliga förhållanden.

Bandvagnen står i lera. Jonas Larsson står bredvid och pratar med vagnchefen som står upp i en lucka i vagnen.

Jonas Larsson, FMV, diskuterar med vagnchefen under provet.

Det är en solig och torr dag på övningsfältet i Skövde när FMV tillsammans med BAE Hägglunds ska göra framkomlighetsprov med den nya pionjärpansarbandvagnen. Men strax bredvid en liten skogsdunge finns det tillräckligt med lera och vatten. Här dundrar vagnen fram så att leran skvätter.

– Vi tittar på hur vagnen skitar ned sig. Schaktbladet, som är en ny förmåga, gör att leran sprutar åt andra håll än den brukar. Det innebär att originalstänkskydden inte fungerar. Därför har vi satt på nya skydd, på andra ställen, säger Jonas Larsson, FMV Test och evaluering.

– Det skvätter inte heller lika mycket som det gör med en vanlig vagn, hade vi kört utan schaktblad hade vagnen kastat upp mycket mer vatten. Det verkar som att schaktbladet har en dämpande effekt, säger Daniel Ekdahl.

Under veckan har även lastning på transportsläp, vertikalhinderprov, vadning och högfartsprov genomförts.

Tidigare under våren har FMV gjort fältarbetsprov, vinterprov och mätt vibrationer och ljud. Men nu är det alltså framkomlighetsprov som görs.

– När vi körde i snö satte vi på en gummiduk på schaktbladet, men vi märker att den lättade nu när vi körde i vatten. Så det behöver vi åtgärda, säger Daniel Ekdahl.

Förutom att kolla att stänkskydden sitter rätt, tittar man också på hur lera, damm och snö påverkar vagnchefen som står i en lucka som under provet är delvis öppen, så kallat paraplyläge.

– När vi körde i skogen märkte vi att grenar kommer in under luckan, så att vagnchefen riskerar att få dem i ansiktet. Därför har vi satt på ett nytt grenskydd, som vi testar idag, säger Jonas Larsson.  

Ta fram prototyp

I arbetet med att ta fram en pionjärpansarbandvagn har FMV vänt sig till Norge, som gjort något liknande.

– Vi har tittat på vad de har gjort och haft diskussioner med Försvarsmakten om vad vi skulle kunna göra, säger Daniel Ekdahl.

– FMV och industrin har gjort ett mycket bra och tydligt arbete redan från start. De förberedelser som gjordes av dem vad avser prototypfordon och ”mockup”-fordon innebar att man i ett tidigt skede kunde se att detta kommer att bli enligt Försvarsmaktens önskemål, säger Magnus Swadding på Markstridsskolan i Skövde.

Prototypen, som nu testas, är framtagen för att hitta svaga punkter och fel som man kan åtgärda innan produktionen drar igång.

– Vi har inte haft prototyper på tio, femton år, eftersom det varit skralt med pengar. Men det är ett bra sätt att jobba, vi har hittat massor av småsaker som vi har ändrat på. Det gör att vi slipper åtgärda problem efter leverans, vilket minskar arbetsbelastningen på bland annat Försvarsmaktens markverkstäder, säger Daniel Ekdahl.

Magnus Swadding, Försvarsmakten, och Daniel Ekdahl, FMV, står framför prototypen av Pionjärpansarbandvagnen, som nu testas.

Magnus Swadding, Försvarsmakten, och Daniel Ekdahl, FMV, framför prototypen av Pionjärpansarbandvagnen. "Vi har byggt den här prototypen för att prova förmågan. Bland annat tittar vi på hur stridsfordonet beter sig när den fått ny överbyggnad och ny utrustning", säger Daniel Ekdahl.

Vadningsprov, bandvagnen står i djupt vatten

Vadningsprov.

Bandvagnen kör upp för en brant backe av jord.

Vertikalhinderprov.

Bandvagnen kör i snö.

Prototypen, som nu testas, är framtagen för att hitta svaga punkter och fel som man kan åtgärda innan produktionen drar igång. Här under vinterprov.

Fältarbeten i frontlinjen

Pionjärpansarbandvagnen är avsedd för de mekaniserade bataljonerna och kommer att användas för fältarbeten i frontlinjen. Den baseras på stridsfordon 9040A, där man tagit bort tornet, satt på en ny överbyggnad, bytt ut inredningen och gjort ett större lastutrymme. Vagnen har försetts med vapenstation, schaktblad, ytminplog och minborr. Dörren baktill har bytts ut mot en hydraulisk ramp för lättare in- och utstigning. I vagnen finns plats för en pionjärgrupp om sex soldater och deras utrustning.

– Nu får vi en renodlad förmåga, som kan stötta bataljonerna i sin uppgift. Att man tillfört ny förmåga, som schaktblad och minborr, gör att vi kan frigöra andra fordon som förut behövts för detta ändamål. Vi får också möjlighet att ta med den materiel som gruppen behöver och som tidigare burits på annan lastyta, säger Magnus Swadding.

Schakta i dåliga förhållanden

Efter att ha avslutat försöken på första stället, bestämmer sig teamet att fortsätta på en ny plats med en större och djupare ansamling av vatten och lera. Vagnen, som är packad med sandsäckar för att få samma tyngd som om den skulle rulla ut med full besättning och utrustning, kör en slinga genom skogen och sedan ner i lera och vatten. Nu är det lite mer motstånd när vagnen arbetar.

– Här tittar vi på om den orkar schakta när förhållanden är så dåliga. Vi tittar också på att leran inte packar in sig i leder, så att vagnen inte går att köra, eller att det geggar ihop sig i verktyg och schaktblad, säger Jonas Larsson.

Även här klarar vagnen sin uppgift och därmed avslutas den sista försöksveckan. Nu kommer vagnen att transporteras till leverantören, som kommer att göra nödvändiga justeringar innan förserieproduktionen drar igång i höst.

– Proven gick som förväntat och de stänkskydd vi har satt dit verkar ge effekt. Jag har varit lite bekymrad att vagnen skulle bli skitigare än vad den blev. Så det här var positivt, säger Jonas Larsson.

Även Daniel Ekdahl är nöjd.

– Det här är den roligaste delen av projektet, att fysiskt börja prova det som bara har varit ritningar förut. Införandet i Försvarsmakten är också kul, det är då man får ett kvitto på att det gått bra. Huvudsaken är att de blir nöjda, säger han.

Fakta Pionjärpansarbandvagn och Driftstödspansarbandvagn:

  • FMV har i uppdrag att ta fram två funktionsbandvagnar, Pionjärpansarbandvagn, Pipbv 90D, och Driftstödspansarbandvagn, DSpbv 90D, som är baserade på grundplattformen Stridsfordon 90A
  • För att hålla ned kostnaderna för utveckling, korta leveranstider och göra det lättare med reservdelar har man använt sig av befintliga lösningar, som bland annat används på bandvagnar och bärgningsbandvagnar i Sverige, Norge, Frankrike och Schweiz
  • De nyutvecklingar som skett är minborren på Pipbv 90 D och triangeldrag för DSpbv 90 D
  • De uppgraderingar från RENO 90 som är tillämpliga införs även på Pipbv 90D och DSpbv 90D
  • Förebyggande underhållsåtgärder som t.ex. byte av slangar och tätningar genomförs
  • Leverans av Pipbv 90D är beräknad att börja under kvartal tre 2024, 30 vagnar är beställda
  • Leverans av DSpbv 90D är beräknad att börja under kvartal tre 2023, 20 vagnar är beställda
  • 10 stycken schaktblad och 20 stycken ytminplogar är beställda
  • Inom projektet har all överbliven materiel inlagrats på RESMAT, som begagnade reservdelar
  • Slutleverans till Försvarsmakten är beräknad till 2027

Publicerad: 2023-05-29