Detta skapar en automatisk översättning med Google Translate. Försvarets materielverk tar inte ansvar för eventuella fel.

Du behöver godkänna funktionella kakor för att använda den här funktionen.

Marin Lazarov

Marin Lazarov jobbar inom verksamhetsområde stridsflyg, avdelning grundflygplan. Här är delprojektledare för kommande blockuppgradering av flygplanet JAS39 C/D och dess grundförmåga. Projektet befinner sig i en projektdefinitionsfas där syftet är att studera livstidsförlängande åtgärder för att möjliggöra drift till och med 2035.

Marin Lazarov

Arbetet innebär att han är förmågeansvarig för självaste plattformen och det som gör att flygplanet kan starta, landa och manövrera. Där ingår till exempel skrov, avioniksystemet, RM12 motorn, HMI, räddningssystem, hydraulsystem, luft och elförsörjning – allt som får ett plan att flyga.

– Man måste vara flexibel, kunna lösa problem och vara målinriktad för att lösa de utmaningar som dyker upp. Dynamiken med Försvarsmakten som kund och Saab som leverantör, och vi däremellan, skapar ett speciellt rollspel som är utmanande och spännande.

Marin studerade till flygingenjör på Mälardalens Högskola och hans karriär började med ett examensarbete och gick kort därefter ett traineeprogram på GKN Aerospace Sweden. För att bli antagen till programmet så var han tvungen att genomföra flera dagars uttagning innehållande olika typer av intervjuer, tester och sammarbetsövningar.

– Jag var den enda som vid den tiden inte hade studerat på avancerad nivå på någon av Sveriges kändaste universitet vilket gjorde att jag kände mig lite av en underdog. Att trots det prestera och bli antagen på traineeprogrammet var en enorm bekräftelse vilket har präglat mig i min fortsatta karriär.

Ville jobba med helheten

På FMV började han som systemingenjör inom materielgrupperna luft och hydralsystem för tre och ett halvt år sedan. Han sökte nya utmaningar och han ville jobba med ett helt flygplanssystem. Hans ambition är att i framtiden få möjlighet att göra ett avtryck inom flygindustrin och jobba med utveckling och framtagning av både nya och kommande flygplanssystem.

– Det var en platsannons som lät intressant. Jag sökte tjänsten för att jag ville jobba med helheten, hela flygplanssystemet. FMV kunde erbjuda mig det, säger han.

Det kan dyka upp vad som helst

Marins arbete ser olika ut varje dag, men det är också det han gillar.

– Det finns inga vanliga dagar på jobbet, det är det som är spännande med den här typen av arbete. Det kan dyka upp vad som helst. Det bästa är att få träffa olika människor och alla typer av specialister inom olika kunskapsområden. Vi samverkar mycket internt, med kunder, industrin och andra myndigheter.

Bland kollegorna finns en blandning av människor med olika kompetenser. Marin menar att det är en framgångsfaktor.

– Jag gillar blandningen av erfarenhet hos mina kollegor. Det är inte bra med en grupp som är för homogen, om alla tycker likadant och har samma bakgrund så blir inte resultatet optimalt.

Marin trivs så bra att han rekommenderar sina vänner att söka jobb hos FMV.

– FMV är en väldigt spännande myndighet att jobba på. Jag har rekommenderat oss till ett par av mina vänner. FMV är en trygg och flexibel arbetsgivare och jag har möjlighet att jobba hemifrån och på tåget om jag vill. Det skapar förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid, samtidigt som jag får möjlighet till personlig utveckling genom att kunna jobba med en av världens mest komplexa produkter. Det är svårslaget.